Publicaties en weetjes

 

Heeft u als lezer interessant nieuws, laat het ons weten. admin@kindmax.nl Of like ons op Facebook. Hier verschijnen met regelmaat nieuwtjes op het gebied van Kinderpostzegels en Maximafilie.

 

 

28-09-2021


Komiek plaatst eerste bestelling Kinderpostzegelactie 2021

 

Komiek Jochem Myjer gaf dinsdag 28 september het startsein voor de 73e Kinderpostzegelactieweek. Dat deed hij door op basisschool De Bron in Amsterdam de eerste bestelling van de zegels te plaatsen. Het thema van de actie is dit jaar ‘Geef meer kracht’. Hiermee steunt Stichting Kinderpostzegels kinderen die het moeilijk hebben door de coronacrisis. De Kinderpostzegelactieweek loopt van 29 september t/m 6 oktober 2021.

 

 

 

--------------------------

 

PERSBERICHT - 20 oktober 2020

 

 

7.500 online video’s voor Stichting Kinderpostzegels

 

CORONAPROOF KINDERPOSTZEGELACTIE 2020 GESLAAGD

 

 

Amsterdam, 20 oktober 2020 – Bijna 7.500 kinderen verkochten dit jaar digitaal kinderpostzegels met behulp van een persoonlijke videoboodschap. Voor het eerst in de geschiedenis van Stichting Kinderpostzegels werd gekozen voor deze online verkoopoptie. Daarnaast konden kinderen ook dit jaar op de gepaste afstand van 1,5 meter van deur tot deur verkopen. Hiervoor werd een speciale verkoopbox ontwikkeld. Meer dan 100.000 kinderen uit groep 7 en 8 deden dit jaar mee met de Kinderpostzegelactie die dit jaar voor de 72e keer werd gehouden.

 

Ieder jaar in september zetten duizenden kinderen zich in zodat andere kinderen in Nederland het beter krijgen. Ze gaan langs de deuren om kinderpostzegels en andere producten te verkopen. De Kinderpostzegelactie is uniek in de wereld. Het is een oer-Hollandse traditie en zelfs immaterieel cultureel erfgoed.
 
Pascal de Smit, directeur Stichting Kinderpostzegels: “We zijn blij dat de actie dit jaar tóch door kon gaan. We hebben van tevoren uitgebreid onderzoek gedaan onder scholen en leerkrachten, leerlingen, hun ouders en het Nederlands publiek. Daaruit kwam naar voren dat er voldoende draagvlak was om volgens de geldende richtlijnen te verkopen. Wij vonden dat we de kwetsbare kinderen niet in de kou konden laten staan. Juist in deze tijd hebben ze ons extra hard nodig.”

 

Digitaal

 

YouTuber Dylan Haegens, al drie jaar op een rij ambassadeur van Stichting Kinderpostzegels, trad dit jaar op als coach. Door middel van filmpjes gaf hij kinderen verkooptips. Zo legde hij uit hoe kinderen het beste een goede online ‘verkoopvideo’ konden maken. Op een speciaal platform konden deze video’s worden geüpload, na toestemming van de ouders. Bijna 7.500 kinderen maakten gebruik van de digitale mogelijkheid. Ook kinderen die ervoor kozen om toch langs de deuren te verkopen kregen tips van Dylan Haegens. In de video’s gaf hij aandacht aan het in acht nemen van de 1,5 meter afstand en herinnerde kinderen aan de geldende maatregelen door middel van een quiz.

Het online platform werd ontwikkeld door Bratpack en vormgegeven door LinkDesign. Haegens Media was verantwoordelijk voor de creatie van de verkoopvideo en quiz.

Pascal de Smit, directeur Stichting Kinderpostzegels: “We zagen dit jaar een enorme creativiteit ontstaan bij kinderen. Met de tips van Dylan Haegens hebben bijna 7.500 kinderen een enthousiaste verkoopvideo ingezonden. Het online verkopen naast de verkoop langs de deur is nu al succesvol gebleken.”

 

Verkoopbox

 

Vanwege de geldende 1,5 meter maatregel konden kinderen dit jaar op gepaste afstand op pad met een speciaal ontworpen verkoopbox. Minister-president Mark Rutte had de primeur, hij plaatste op 22 september op het Catshuis in Den Haag binnen de RIVM-richtlijnen de allereerste bestelling met deze box. Om besmetting te voorkomen, werd de uitwisseling van formulieren bij de verkoopbox tot het minimum beperkt. Kinderen konden de verkoopbox voor de deur zetten en een stap achteruit doen om voldoende afstand te houden. Via het scannen van een QR-code of een formulier aan de zijkant van de box kon de bestelling worden geplaatst.

 

Veilig thuis

 

Het thema van de Kinderpostzegelactie was dit jaar ‘Geef een veilig thuis’. De kinderen uit groep 7 en 8 haalden geld op voor deruim 90.000 kinderen in ons land die in een onveilige thuissituatie leven. Door de coronacrisis is de situatie voor deze groep kinderen nog schrijnender geworden. In november wordt bekend hoeveel geld er dit jaar is opgehaald met de Kinderpostzegelactie.

 

Kinderpostzegels worden nog altijd goed verkocht

 

-------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

Gouden en zilveren postzegel 65 jaar nijntje

 

21 juni en 8 september 2020

 

 

Wie kreeg ais peuter en kleuter niet voorgelezen uit nijntje, de beroemde prentenboekjes voor kinderen? Hele generaties zijn opgegroeid met de avonturen van het aandoenlijke konijntje, dat wereldwijd miljoenen harten veroverde. Ter gelegenheid  van dit bijzondere jubileum brengt PostNL een unieke gouden en zilveren postzegel uit.

 

Geïnspireerd op voorleesverhaaltje

Nijntje was het geesteskind van Dick Bruna (1927-2017). Deze bekende Utrechtse illustrator maakte vanaf de jaren '50 naam met zijn legendarische omslagontwerpen voor de zeer populaire Zwarte Beertjes-reeks, een serie pocketboeken die in bijna geen enkele boekenkast ontbrak.

In 1955 kwam Dick Bruna op het idee van nijntje. Op vakantie in Egmond aan Zee vertelde hij elke avond aan zijn oudste zoon een verhaaltje over een wit konijn dat in de tuin van het vakantiehuisje rondliep. Het konijn uit de verhaaltjes inspireerde hem tot de creatie van het karakteristieke witte tekenfiguurtje dat zou uitgroeien tot een wereldberoemd icoon. Omdat Dick Bruna liever jurkjes tekende dan broeken, besloot hi j dat nijntje een meisje moest zijn.


Drie generaties opgegroeid met nijntje

Maar liefst drie generaties zijn met nijntje opgegroeid. Overal ter wereld zijn kinderen  verzot op het onschuldige, lieve karakter van het witte konijntje en de herkenbare avonturen die het beleeft. Van nijntje zijn sinds 1955 talloze prentenboekjes verschenen. Ook was nijntje te zien in de bioscoop, heeft ze een serie in het kindertelevisieprogramma Zappelin en een eigen YouTube-kanaal met veel volgers. In  het Centraal Museum in Utrecht loopt tot 21 september de tentoonstelling 'nijntje, 65 jaar bron van inspiratie'. En in oktober gaat de vijfde(!) musical over nijntje in première.

De gouden en zilveren persoonlijke postzegels staan vooral in het teken van dat wereldwijde succes dat nu al65 jaar duurt. Op beide postzegels staat waarde-aanduiding 1, bedoeld voor post tot en met 20 gram met een bestemming binnen Nederland. De geldigheidstermijn is onbepaald.

 

 

Meer informatie is te vinden op onze pagina over de Kinderpostzegelactie!