De Kinderpostzegelactie 2020
Nijntje op Kinderpostzegel
Stichting Kinderpostzegels wil kinderen een veilig thuis geven
Sinds de oprichting van de stichting zet Kinderpostzegels zich in voor kwetsbare kinderen die om wat voor reden dan ook in onveilige situaties terecht zijn gekomen. Ruim 90.000 kinderen in ons land leven in een benarde thuissituatie. Door de coronacrisis is de situatie voor deze groep kinderen, die nu noodgedwongen meer thuis zijn, nog schrijnender geworden. Daarom is het thema van de Kinderpostzegelactie dit jaar ‘Geef een veilig thuis’. Met een jarige nijntje op de vrolijke kinderpostzegels wil de stichting een warm en prettig gevoel van veiligheid aan de kinderen geven.
foto: PRESSURE Amsterdam B.V.
10-11-2020
120.000 basisschoolkinderen in Nederland hebben dit jaar tijdens de Kinderpostzegelactie maar liefst 7,6 miljoen euro opgehaald.
Tijdens coronatijd kregen kinderen voor het eerst in de geschiedenis van Stichting Kinderpostzegels de mogelijkheid om online te verkopen. Daarnaast konden ze dit jaar ook op de gepaste afstand van 1,5 meter van deur tot deur. Hiervoor werd een speciale verkoopbox ontwikkeld. Het aantal donaties was dit jaar ook ongekend hoog. De Kinderpostzegelactie werd dit jaar voor de 72e keer gehouden.
De Kinderpostzegelactie is uniek in de wereld. Het is een oer-Hollandse traditie en zelfs immaterieel cultureel erfgoed. Ieder jaar halen kinderen geld op voor kinderen in moeilijke (thuis)situaties. Dit jaar bleek opnieuw dat kinderen erg begaan zijn met het lot van andere kinderen. Het opgehaalde bedrag van ruim 7,6 miljoen euro gaat naar projecten die zich inzetten voor de ruim 90.000 kinderen in ons land die in een onveilige thuissituatie leven.
Pascal de Smit, directeur Stichting Kinderpostzegels: “Deze fantastische opbrengst is te danken aan de 120.000 kinderen die zich hebben ingezet tijdens de actie. Zij hebben zich het lot van andere kinderen heel erg aangetrokken in coronatijd. Dit hadden wij vooraf niet durven dromen. Ik ben ongelofelijk trots dat we dit samen voor elkaar gekregen hebben in deze moeilijke tijd.”
Coronaproof Kinderpostzegelactie
Bijna 7.500 kinderen verkochten dit jaar digitaal kinderpostzegels met behulp van een persoonlijke videoboodschap. Naast deze populaire online verkoopoptie werd er ook een speciale verkoopbox ontwikkeld. Kinderen konden hiermee op veilige afstand van 1,5 meter en met inachtneming van de geldende maatregelen van deur tot deur verkopen. Minister-president Mark Rutte had de primeur. Hij plaatste op 22 september op het Catshuis in Den Haag binnen de RIVM-richtlijnen de allereerste bestelling met deze box. Daarbij gaf hij aan ontzettend blij te zijn dat de Kinderpostzegelactie ondanks de coronacrisis toch door kon gaan.
Van ansichtkaart tot pleisterblikje
Er werden dit jaar 960.000 bestellingen gedaan. Dat zijn gemiddeld 8 bestellingen per kind. In totaal deden leerlingen van 3.148 scholen mee aan de actie. De velletjes kinderpostzegels werden het meest verkocht, ruim 445.000 keer. Maar ook de kinderpostzegels in combinatie met ansichtkaarten waren populair. Dit pakketje werd 167.000 keer afgenomen. Daarnaast was ook het pleisterblikje, met een verkoopaantal van 156.000, erg geliefd. Naast fysieke producten, nam ook het aantal donaties toe.
Een speciaal dankwoord van Angela Groothuizen, ambassadeur van de Kinderpostzegelactie 2020:
Waar gaat het geld naartoe?
Het thema van dit jaar was Geef een veilig thuis. Het opgehaalde bedrag wordt onder meer gebruikt voor de Warm Welkom Tas (een schooltas gevuld met fijne spulletjes om kinderen in de daklozen- en de vrouwenopvang een warm welkom te bieden) en Kamer voor een Kind (Steun voor het verbouwen van huizen van pleeggezinnen om een fijne plek te kunnen realiseren voor een pleegkind). Door de coronacrisis is de situatie voor kinderen in een onveilige (thuis)situatie nog schrijnender geworden. Hulp is dus nog steeds nodig.
Ga naar www.kinderpostzegels.nl/geef-een-veilig-thuis/ voor meer informatie over het thema van dit jaar.
Toen & Nu
Kinderpostzegels is in 1924 gestart om de kinderen die wees waren geworden na de Spaanse griep een veilig thuis te geven. De rijke historie laat een groot aantal mijlpalen zien. Zo gingen de kinderen in 1948 voor het eerst met postzegels langs de deur, werden menig prins en prinses op de postzegels afgebeeld en zijn belangrijke organisaties en projecten zoals de Kindertelefoon opgericht met geld van de kinderpostzegelactie. Nog altijd zet Kinderpostzegels zich in voor kinderen die in een onveilige thuissituatie leven. Met projecten als ‘Huisje Boompje Beestje’ en de ‘Warm Welkom Tas’ wordt gezorgd voor een ‘thuisgevoel’ in een daklozenopvang of blijf-van-mijn-lijfhuis.
foto: SMO-Traverse Tilburg
Geef een veilig thuis
Op dit moment woont één op de vijftien kinderen in Nederland in een onveilige situatie. Dat zijn gemiddeld twee kinderen per schoolklas. Zij hebben thuis dagelijks te maken met ernstige problematiek, zoals huiselijk geweld, verwaarlozing, armoede of verslaafde ouders. School is voor deze kinderen de veilige haven. Doordat zij daar de afgelopen drie maanden niet of nauwelijks naartoe konden, is de situatie in deze gezinnen alleen maar verergerd. Juist voor deze groep is hulp nu extra hard nodig.
Nijntje op kinderpostzegel 2020
Dit jaar staan de kinderpostzegels in het teken van nijntje: nijntje is jarig. Het lieve konijntje, in 1955 getekend door Dick Bruna, is 65 jaar geworden. Al 65 jaar verovert het konijntje vele kinderharten en genieten diverse generaties van de prentenboeken en verhalen van nijntje. De eenvoud van de vorm geeft ieder kind de vrijheid om naar zijn of haar eigen fantasie in te vullen. Veel kinderen herkennen zich in nijntje en haar avonturen. Ze is ongecompliceerd en onschuldig, is positief en staat open voor nieuwe ervaringen. Dit jaar zijn de iconische postzegels per vijf stuks te koop. Ook kun je dit jaar weer de zegels zonder kaarten kopen.
foto: PostNL Den Haag
Kinderpostzegelactie is toch doorgegaan!
Op woensdag 23 september ging de Kinderpostzegelactie weer van start en konden basisschoolleerlingen uit groep 7 & 8 voor de 72ste keer verschillende producten – waaronder kinderpostzegels – verkopen. Er is gezocht naar een andere vorm van verkoop waarbij de anderhalve meter was gewaarbogd. De Stichting Kinderpostzegels is erg blij dat de actie door kan gaan. Na uitgebreid onderzoek onder leerkrachten, ouders, kinderen en het Nederlands publiek én in goed overleg met de scholen is de actie binnen de RIVM-richtlijnen veilig en vooral leuk voor de kinderen geworden. Kinderen zijn op op veilige afstand op pad gegeaan met de verkoopbox waarbij de bestellingen geplaatst konden wordn via een bestellijst of via een QR-code die was aangebracht op de verkoopbox en posters op school. De kinderen konden dit jaar ook digitaal 'langs de deur gaan' Zij speelde zelf de hoofdrol in de digitale actie of stuurde een bericht door van de bekende YouTuber Dylan Haegens. Zo konden de kinderen, in plaats van aanbellen in de buurt, ook digitaal langs de deuren gaan en zich zo ook vanuit huis inzetten voor andere, kwetsbare kinderen.
foto: Stichting Kinderpostzegels Nederland Leiden
Klik op de foto om naar de kidspagina van de Stichting Kinderpostzegels Nederland te gaan.
Meer informatie is te vinden op onze Publicatiepagina!